Minnen...

Kollade igenom en låda med gamla skolböcker hemma hos mamma och pappa igår.
Böcker sparade från det jag gick på lekis och ända upp till nian. Sångböcker, matteböcker, första skrivboken, engelskaboken och ett körkort på symaskin;-)
Herregud vad alla dessa saker väckte upp gamla minnen, sånt man aldrig tänker på annars men som jag kom ihåg och förknippade med vissa av dom!
Jag kommer ihåg när jag fick min första mattebok, va stolt man var när man fick den och tog hem och slog in den i det finaste bokpappret man kunde hitta. Mitt första var ett ljusrosa med små mimmi och musse pigg på!
Sångboken från lekis, som man fick på avslutningdagen och tyckte man var så stor som skulle få börja första klass efter sommaren.
Det sommarlovet var en ända lång väntan och jag ville inget hellre än att lovet skulle ta slut så jag fick sitta vid min egen plats i min första skolbänk som även den fick bänklocket inslaget i det rosa pappret.
Minns första skoldagen som om det vore igår, hur nervös man var men inte ville visa. Man låtsades som om fjärilarna i magen inte fanns när man stog utanför klassrumsdörren i sina nya fina kläder dagen till ära.
En vit söt blus med spetskrage, blommig väst och lila manchester byxor hade jag och jag kände mig så fin!

Läskigt när man börjar tänka tillbaka på alla år i skolan, hur for dom egentligen gått. Det tyckte man inte då, men var väl egentligen bara första sommarlovet mellan lekis och förstaklass jag minns gick sakta. Terminerna gick egentligen jättefort och så även sommarloven. Dom ville man inte skulle ta slut och första dagen på terminen blev istället til en pina, man ville forsätta vara hemma och leka med sina kompisar, bada och leka lite till!

Hittade även det första brevet jag fick från min första brevvän, vilka frågor man fick och ställde:-) Allt ifrån frågor om färg på tandborsten till vem är du egenligen kär i? Haha, även där började minnena ploppa upp!

Det var så kul att kolla igenom den där lådan, att se hur man utvecklats i dom olika ämnena och se allt man klarade av! 
När jag satt där och bläddrade kom jag att tänka på vilken fantastiskt bra uppväxt jag haft! En familj som alltid finns där, underbara kompisar och bra lärare. Ingen kommer någonsin kunna mätas med läraren i första klass, Inger. Hon var speciell hon och en av världens snällaste människor och lärarna efter henne fick verkligen kämpa för att få oss elever att gilla dom, vi ville tillbaka till Inger;-) I trean fick vi Birgitta, hon lyckades väl charma oss ganska så bra faktiskt men det var ändå alltid Inger man helst ville ha!
Gud så kul det skulle vara att träffa henne igen, skulle iofs vara kul att träffa alla sina gamla lärare. Är många år sen nu... usch va tiden går fort!
Mycket har man varit med om genom åren och att bläddra genom alla dom där böckerna och få tillbaka alla minnen fick mig att minnas hur enkelt allting va, hur grejer man såg som ett problem egentligen var helt världsliga och lätta att ordna. Antingen gjorde man det själv eller så löste föräldrarna det åt en! Hur man inte behövde kämpa och planera som man gör idag och inte behövde oroa sig för någonting utan levde för dagen.

Ja, det väckte många minnen och för en stund drömde jag mig bort och önskade jag vore liten igen!
Liten och oskyldig och utan några som helst problem att ta itu med!<3

Kommentarer
Postat av: Johanna

Du glömde skriva att du fortfarande har kvar den blommiga västen och de lila manchesterbyxorna ;)och du är lika söt i det fortfarande :) haha

2009-05-08 @ 10:36:03
URL: http://fruviksell.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0